צניעות ופשטות באכילה

בחופשת חנוכה ירדנו עם שני הבנים הצעירים (11 ו14) ללילה במצפה רמון, לראות את המדבר מקרוב.
בגלל מזג האויר הסוער היו פה קולות של "אולי נוותר" אבל לשמחתי הרבה לא ויתרנו וירדנו. בסופו של דבר היה לנו מזג אויר מעולה, בדיוק ביומיים שהיתה הפוגה מהגשם והסערה. אמנם קר אבל שמש ושמיים כחולים ביום וזרועי כוכבים בלילה.
בבוקר היום השני ירדנו למכתש ל"מנסרה".
עלינו במסלול לראש הגבעה שכולה ערימות של אבנים דמוית קוביות עץ.
לא עברו מספר דקות ושני הבנים מצאו את עצמם יושבים על האדמה כשהם מרוכזים כל כולם בלבנות פסלים מאותן אבנים. בונים, מתפרק, בונים מחדש וחוזר חלילה. כמובן שהצטרפנו אליהם.
הקסם הזה, כל פעם מחדש, כמה פשוט למצוא עניין בכלום.

ואם כבר פשטות,

אחד הזכרונות שיש לי מסבא שלי זכרונו לברכה שנפטר לפני הרבה שנים והוא בן למעלה מ90 שנה, זה הארוחות שהיה מכין לעצמו, במטבח הדירה הצנועה שחי בה בתל אביב.
תוך שהוא מהמהם לעצמו בשקט, היה חותך סלט ירקות דק דק, מעגבניה, מלפפון ובצל, מוסיף קצת שמן, לוקח לעצמו גיל ופרוסה או שתיים של לחם אחיד, שחור, פשוט, מורח אותן בגבינה לבנה ומתיישב לארוחה. הוא היה נוגס בפרוסה ואוכל מהסלט, לחייו הסמוקות היו מתמלאות באוכל, חיוך מתפשט על פניו והן זוהרות בהנאה צרופה כאילו היה ילד שאוכל מינימום עוגת שוקולד עם קצפת או אדם האוכל ארוחת גורמה. רק לראות אותו אוכל היה עושה חשק לאכול.
היה משהו מאוד פשוט וצנוע בארוחות הללו ויחד עם זאת מלא בהנאה.
אנחנו חיים בתרבות של שפע, תרבות של מסעדות על גבי מסעדות כאלו ואחרות שמציעות מגוון כל כך רחב ועשיר של מנות. לא פעם אנחנו מתפתים לאכול יותר ממה שאנחנו בעצם צריכים שלא לדבר על העלויות ועל כך שהחיך שלנו בשלב מסויים אפילו מפסיקה להתרגש וכבר קצת קשה לחדש לנו.
פשטות וצניעות הם ערכים שאני מאוד אוהבת ומעריכה.
ככל שפשטות וצניעות מתקיימים בעולמינו ככה אנחנו יותר מסתפקים ושבעי רצון.
ככה אנחנו יותר נהנים מהדברים הקטנים והפשוטים שנקרים בדרכינו ופחות נמצאים בחיפוש אחר ריגושים עוד ועוד ועוד...גם באכילה.
אני גם מאמינה שהבאת הערכים האלו של פשטות וצניעות למטבח, לתבשילים, למנה, לאכילה, מאפשרת לנו אכילה של מזונות פשוטים וצנועים תוך הנאה מאוד גדולה ותחושת סיפוק. ארוחות שמבוססות על אוכל פשוט בריא ומזין אין משמעותו שצריך לוותר על ההנאה שלנו, להפך, הרבה פעמים בחירת מנות או מזונות פשוטים, שאינם מתובלים מידיי שאינם דורשים התעסקות בהכנה יתר על המידה ובטח ובטח בעלות נמוכה מאכילה בחוץ, מסבים לנו הנאה גדולה ותחושת סיפוק והם בעלי ערך תזונתי גבוה.
לא פעם קורה שלקוחה אומרת לי כמה היא נהנית פתאום לאכול ירקות, איך היא בכלל שכחה מה הטעם של ירק כזה או אחר, ככה, פשוט, כמו שהוא. כמה טעים ומספק לאכול קערת מרק ירקות עם כריך מדגנים מלאים או ארוחה שהיא מרק קטניות...
תעשו תרגיל, קחו מזון נקי כמו שהוא, פרוסת לחם מלא/ בננה/ תמר יבש/תפוח/עגבניה/מלפפון/פלפל אדום/ קולרבי או כל ירק או פרי שבא לכם ותנגסו בו, תרגישו את הטעם בפה, אפילו עיצמו עיניים לרגע ותנו לכל החושים להשתתף ברגע הזה.
אולי תגלו שטעים לכם, אולי תגלו שהתגעגעתם לטעמים שהתרחקתם מהם, אולי תגלו שפשטות וצניעות הן ערכים ליצירת אכילה בריאה, מזינה ומספקת שלא הכרתם.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.