התודעה כתרשים זרימה

אחד הכלים שמשרתים אותי בקליניקה בכדי להסביר את המדיטציה ואיך היא בעצם עובדת הוא שימוש בדימויים. רק שהפעם אני מבקשת להביא את הכלי הזה אל עולם האימון. לא משנה באם האימון הוא אימון להתפתחות אישית או אימון תזונה לאכילה בהקשבה מלאה, בשניהם השימוש בדימוי הזה מתאים.
תארו לכן  שהמוח/התודעה שלכן הם בעצם תרשים זרימה אחד גדול. עכשיו, תארו לכן שבכל רגע נתון מגיעה פיסת אינפורמציה, דילמה, שאלה, אפשרות... והתודעה שלכם צריכה להחליט מה היא עושה? איך היא מגיבה? כיצד היא פועלת?
בדרך כלל כל אחת מאיתנו תבחר לפעול בדרך כזו או אחרת, כשסביר להניח שמה שהיא תבחר זה באוטומאט, במוכר והידוע.
העניין הוא שלעיתים הבחירות שאנחנו עושות בצמתים שלאורך תרשים האלגוריתם הן אינן בהכרח לטובתינו, ואולי אפילו להיפך הן מחבלות ומנוגדות למה שמקדם אותנו ונכון לנו, רק שאין לנו מושג שיש בפנינו עוד אפשרויות.
אז איך אנחנו משנות את האוטומט הזה, איך אנחנו גורמות לעצמינו לבחור אחרת? או איך אנחנו מרחיבות את מגוון אפשרויות הבחירה שלפנינו?
היופי בדימוי שהוא מאפשר לנו לדמות לנגד עינינו, ממש כך כשמו כן הוא. לכן ברגע שאנחנו מדמים לנגד עינינו אלגוריתם, כבר אנחנו נוכחים לכך שבעצם ישנן צמתים. שבכל שלב/מצב בו אנחנו נדרשים לקבל החלטה על תגובה כזו או אחרת ישנן יותר מאפשרות אחת. כל זמן שלא היינו ערים לדבר הזה מבחינתינו היתה אפשרות אחת בלבד, עכשיו נפתחה בפנינו ההבנה שיש יותר מאפשרות אחת ואולי אפילו יותר משתי אפשרויות.
רק זה, ההבנה שיש לנו יותר מאפשרות אחת כבר מעירה אותנו ומרחיבה את התודעה ויש סיכוי שגם מרחיבה את הנשימהJ .
לדוגמא, מעולם אימון התזונה, אם אני לוקחת סיטואציה אחת מיני רבות שאני נתקלת בה מהיומיום בתחום האכילה:  
אתן רוצות לשלב פעילות גופנית בערב, ברור לכן שהאופציה שעומדת בפניכן זה שבן הזוג יבוא להחליף אתכן, אבל במציאות הוא לא מצליח, זה לא יוצא, אתן מוותרות, לא הולכות ומרגישות מאוכזבות. אבל אולי יש עוד אפשרות? אולי במקום להיות תלויות בהאם הבן זוג כן או לא יגיע בזמן, ישנה אפשרות אחרת שעומדת בפניכן ותאפשר לכן ללכת... כמו למשל לסכם עם אמא, חמות, חברה, שבאופן קבוע יחליפו אתכן ותוכלו ללכת בנחת ובלי לחץ ואכזבה מיותרים?..או אולי שווה לכן לקבוע עם ביביסיטר. פעם פעמיים בשבוע?
או דוגמא נוספת:
אתן עייפות ובכדי לשמור על עירנות גבוהה יותר אתן מתחילות לנשנש כל מיני... מתוק מלוח, הולכות הלוך ושוב למטבח, למזווה, למקרר, פותחות מגירות, ארונות... אבל בעצם, אתן עייפות אז אולי במקום ללכת לאוטומאט שזו אכילה, אתן יכולות לבחור פשוט ללכת לישון?
ועוד אחת אחרונה חביבה מעולם האכילה:
את מוזמנת לארוע, האוטומאט שלך אומר, שמכיוון שאת רוצות לאכול מאוזן ולא להגזים, אז אל תאכלי לפני הארוע כדי שתוכלי לאכול שם... או יותר מזה, האוטומאט אומר שתאכלי פחות במשך היום כי בטח יהיה אוכל טעים בארוע ותרצי לאכול יותר....  אבל אז את מגיעה מורעבת לארוע ואוכלת הרבה יותר ממה שהתכוונת לאכול, ואת יוצאת משם בהרגשה פיזית שאכלת הרבה יותר מידיי ולזה גם עשויה להתלוות תחושת תסכול .  אז בעצם אולי יש אפשרות אחרת שהיתה עובדת לך יותר טוב? אולי האפשרות שתאכלי משהו לפני ותגיעי לארוע אמנם לא שבעה אך גם לא מאוד רעבה זה יאפשר לך לאכול במידה, להנות ולצאת בתחושה טובה יותר הן פיזית והן רגשית?
ואם ניקח דוגמא אחת מיני רבות מעולם האימון להתפתחות אישית:
סיטואציה שבה האוטומאט אומר שבתחום מסויים את לא מתעסקת, למשל את לא נכנסת לחשבון הבנק ואת לא בודקת מה המצב. מבחינתך זה תפקידו של בן הזוג. זאת אומרת שאם לצורך העניין באלגוריתם הגעת לצומת שבה כתוב "מצב חשבון בנק" ולפנייך יש אפשרויות של כן ולא את אוטומאטית הולכת ללא. ואולי יש אפשרות אחרת,שתבחרי בכן, שתכנסי לחשבון ותביני מה המצב. וייתרה מזה אולי האפשרות הזו תייצר בך תחושה גבוהה יותר של עצמאות , של ערך עצמי גבוה יותר של מסוגלות...
נתתי מספר דוגמאות בכדי להמחיש את הנקודה שבה בעצם התודעה שלנו פועלת באופן אוטומאטי ומצומצם, ברור שבכדי להבין שבכלל הגעת לצומת ויש בפנייך מספר אפשרויות רב משחשבת, נדרשת עירות גבוהה וזה אחד מהדברים שתהליך האימון מאפשר אך כרגע לא אתעכב על זה
אז בחזרה לנקודה בה היינו, אם נסכים ונשכיל להשתמש בדימוי של תרשים הזרימה ונתעורר לאפשרות שבעצם בכל מצב, יש מגוון רחב של אפשרויות שעומדות בפנינו, נשיג שינוי משמעותי, שקודם נדמה היה, שהוא אינו בהישג ידינו.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.