מה זה הדכדוך הזה לעזאזל?

כן, כן, זוכרים את הקיץ? זהו, חלף הלך לו, הימים הארוכים והחמים נותרו מאחור, הסתיו שהגיע, או טו טו נגמר בעצמו, הימים הולכים ומתקצרים, נעשה חשוך מוקדם יותר, גם אם לא ממש גשום, לעיתים קרובות יותר עננים מכסים את השמיים, מסתירים את השמש ומן הסתם נעשה קריר יותר.
מי מאיתנו, שעונות השנה משפיעות עליו ( וכן, אני אחת מהם) הדבר מתחיל לתת אותותיו. פתאום מצב הרוח ירוד יותר, נדמה שהחשק לפעול ולעשות פוחת, האנרגיות נמוכות יותר, ובערב יש פחות חשק לצאת מהבית. רגשות של שיפוטיות, ביקורתיות, ספק, עצב, דכדוך ואפילו תחושת דכאון קלה... תופסים מקום נכבד יותר במנעד הרגשות ועם הכניסה לחורף ולימים אפורים וגשומים יותר, זה רק הולך ומתעצם.
וכל שנה זה מגיע, כמו הטבע והרי בעצם אנחנו עצמינו הטבע, גם אנחנו יחד איתו, חיים בעונתיות רגשית שכזו. העניין הוא שכל כך קל לנו לשכוח שזה ככה, בקלות אנחנו מייחסים את זה לנו, למה שקורה לנו, תולים את זה בסיבות ונסיבות כאלו ואחרות במקום לזכור ולהבין שזה הסתיו, שזה החורף שזה האביב או הקיץ. אנחנו חלק מהם, הם משפיעים עלינו, אין באמת נפרדות, הדברים תלויים ומושפעים זה מזה ואנחנו עוד מופע בתוך מופע התופעות המתרחשות. אבל למה זה קורה לנו? מה זה הדכדוך הזה לעזאזל? למה דווקא הסתיו והחורף גורמים לירידה במצב הרוח שלנו? אז חשוב להבין שזה לא סתם, יש לזה סיבה פזיולוגית. הסיבה היא שהסרוטונין שאחראי להרגשה הטובה שלנו בגוף, לתחושת האושר שלנו, לתחושת השובע שלנו... הוא מושפע מהתקצרות הימים, מהירידה בשעות האור, הרמה שלו פוחתת ואיתה מצב הרוח יורד. אותו סרוטונין מושפע גם מצריכת סוכר, כדי להעלות אותו אנחנו זקוקים לסוכר. עכשיו תראו מה קורה, הסרוטונין יורד, איתו יורד מצב הרוח ואז אנחנו פונים לאכול כל מיני מתוקים, מאפים, עוגות, עוגיות, חטיפים... זו גם אכילה רגשית שבאה לפצות ולנסות לנחם ולרומם את מצב רוחינו וגם הגוף דורש סוכר להעלות את רמתו של הסרוטונין. תוסיפו לזה את הקור שהולך ומתגבר וכשלעצמו מעורר את הצורך לאכול כדי להתחמם והרי לכם מתכון משובח לעליית משקל. אז מה עושים? איך מתמודדים עם המצב? אז קודם כל נתעורר לדבר, נבין שכנראה שאנחנו חלק מאותם אנשים רבים וטובים שמושפעים ע"י עונות השנה, שיש לזה הסבר לדבר הזה ואפשר להתמודד איתו ועכשיו נגלה איך אפשר להתמודד. אז בהיבט התזונתי, הדגש הוא על צריכת פחמימות מורכבות ואם אפשר גם מלאות. אלה מספקות סוכר לטובת העלאת רמת סרוטונין אבל להבדיל מסוכר פשוט ( סוכר לבן/חום/ דבש/ סילן) שגם נמצא בדברי מאפה בממתקים, חטיפים, מיצים... הן מהוות מקור מזין, משביע, עשיר בסיבים ובעל ערך תזונתי הרבה יותר גבוה ובנוסף, תכולת השומן שבהם לעומת המאפים הרבה יותר נמוכה. הסוכר הפשוט אמנם יגרום לעלייה בסרוטונין אך כיוון שהוא מגיע ומתפנה מהדם מאוד מהר הסרוטונין גם יעלה וירד בהתאם בעוד שצריכה של פחממות מורכבות, מכיוון שהן מתפרקות לאט בגוף, תיצור רמה קבועה יותר של סוכר בדם ולכן גם רמת הסרוטונין תתייצב ולא יהיו שינויים גדולים. מי נכלל בין הפחממות המורכבות? קטניות, כוסמת, פסטה, לחם, אורז, שיבולת שועל, בטטה, תפוחי אדמה, תירס, קוסקוס... ואם אפשר בגירסה מלאה, עדיף. רק אל תבינו אותי לא נכון, זה לא אומר "אכול פחמימות מורכבות כפי יכולתך", זה אומר בעיקר מה להפחית, ממה מומלץ להימנע ומה כדאי שיהיה. ההחלטה כמה לצרוך צריכה להיות בהתאמה אישית בהתאם לאותו אדם, אין הנחיה שמתאימה באופן גורף לכולם. זה פונקציה של גיל, צרכים תזונתיים, פעילות גופנית, מצב בריאותי וכו'... לגבי הקור, מה שיקל עלינו זה צריכת מזונות חמים כמו: מרקים, תבשילי ירקות, תבשילי קדרה, דייסות, שתיה חמה... חוץ מזה שזה יחמם אותנו, לטמפרטורת המזון יש השפעה על מידת השובע שלנו וכמובן כמובן פעילות גופנית, שהרי היא ממריצה, מחממת ותורמת להרגשה טובה.
בהיבט הרגשי, ממליצה בחום לתרגל מיינדפולנס/מדיטציה, לשבת בשתיקה, 10 דק', 20 דק' אם אפשר כל יום או לפחות 3 פעמים בשבוע. לאפשר לנו להיות עם הגל הזה שמתהווה בתוכינו, עם הרבה חמלה לעצמינו, ללא שיפוטיות וביקורתיות, פשוט להיות, להתבונן, להיות נוכחים, לשים לב לתחושות גוף, לרגשות, למחשבות שנוכחות בנו כרגע, לשים לב לנשימה, או פשוט רק לשבת מבלי שצריך או אמורים לעשות משהו עם משהו, פשוט לשבת עם עצמיכם בשתיקה, בד בבד עם ההבנה והידיעה שזה גל שכזה, שכמו שהוא בא ככה הוא הולך, הכל חולפי, יגיע שוב האביב, יגיע הקיץ וחוזר חלילה. הישיבה הזו בשתיקה יש בכוחה לייצר הקלה בעוצמת הרגשות ולאפשר לכם לעבור את הגל הזה באופן מתון ורגוע יותר. אם נשכיל לתמוך בעצמינו בעזרת הכלים שיש בידינו ברמה ההתנהגותית, התזונתית והתודעתית כאחד, יש לנו סיכוי טוב לעבור את החורף הזה במינימום תנודתיות במשקל, במקסימום תחושה טובהה ובהבנה שכן, זו רק עוד עננה שתחלוף.
חורף חמים ונעים.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.